Wzmocnienie płyt torowych w Kentish Town
Geobear opracował innowacyjne rozwiązanie projektowe w celu ustabilizowania odcinka płytowego toru kolejowego pomiędzy stacją Kentish Town a stacją St Pancras w Londynie.

Mieliśmy do czynienia z poważnym wyzwaniem geotechnicznym, ponieważ płyta torowa uległa szybkiemu zniszczeniu, co objawiło się pęknięciami betonowej płyty w wielu miejscach. Głównym powodem pogorszenia się stanu nawierzchni było miękkie podłoże gruntowe w połączeniu ze słabym drenażem; materiały znajdujące się pod płytą wypłukiwały się i pojawiały się na cessie oraz po bokach 6 stóp płyty, co powodowało powstawanie pustek i odspajanie u podstawy płyty.

Opracowano rozwiązanie projektowe wykorzystujące jeden z ekspansywnych materiałów geopolimerowych Geobear, wstrzykiwany pod płytę, w celu wzmocnienia podłoża. Wzór, głębokość i kontrola materiału geopolimerowego były kluczowe dla ustabilizowania obszaru przy minimalnym wpływie na istniejący majątek.

Kluczowym wymogiem dla klienta było rozwiązanie wzmacniające podłoże bez konieczności usuwania jakichkolwiek elementów. Był to pierwszy przypadek zastosowania iniekcji geopolimerowej jako stałego rozwiązania na płycie szynowej będącej pod napięciem. Dzięki projektowi Geobeara mogliśmy wzmocnić podłoże bez usuwania płyty torowej, zachowując wszystko in situ – wykorzystując pozostały okres eksploatacji pozostałej części obiektu.

Iniekcje geopolimerowe Geobear zastosowano do ustabilizowania 10-metrowego odcinka płyty kolejowej odpowiednio na linii “w dół” i “w górę”. Metoda polegała na wierceniu i wstrzykiwaniu ekspansywnych geopolimerów pod betonową płytę fundamentową. Punkty wstrzykiwania znajdowały się parami w pobliżu siedzisk kolejowych, w odstępach co 0,75 m i na głębokości 1,1 m oraz 2,1 m poniżej. Geopolimer wstrzykiwany pod płytę zacznie wypełniać wszelkie puste przestrzenie, wypychać wodę i wzmacniać podłoże.

We współpracy z firmą Amey dalsze prace na miejscu obejmowały instalację płyty przejściowej oraz odnowienie płyt podbudowy torów w celu przywrócenia geometrii torów. We współpracy z firmą Amey opracowaliśmy plan iniekcji, aby uwzględnić w projekcie nową płytę przejściową. Na miejscu okazało się, że warunki gruntowe były zgodne z oczekiwaniami, a dzięki kontroli w czasie rzeczywistym nad wstrzykiwaniem geopolimeru udało nam się utrzymać projekt wyrównania z zachowaniem tolerancji.

Prace związane z dostawą Geobeara zostały wykonane na cztery zmiany w ciągu jednego dnia roboczego w sierpniu. Szybki czas realizacji robót wykonywanych metodą Geobear oznaczał znaczne zmniejszenie ograniczeń prędkości linii w porównaniu z wymianą odcinka. Tradycyjna metoda wymagałaby tygodni na ukończenie prac przy maksymalnych zakłóceniach, co wiązałoby się z bardzo wysokimi kosztami, liczonymi w setkach tysięcy.

Zastosowanie metod konwencjonalnych oznaczałoby również szereg skomplikowanych działań logistycznych na placu budowy, dużą ilość urobku, który należałoby usunąć, znacznie większy ślad węglowy i niewykorzystanie pozostałego okresu eksploatacji istniejących aktywów.

W tym projekcie Geobear wytworzył o 75% mniejszą emisję dwutlenku węgla niż tradycyjne rozwiązanie (zweryfikowane przez Carbon Footprint Ltd). Dodatkowo nie powstał żaden urobek, który wymagałby usunięcia z trudno dostępnego miejsca.

W wyniku zastosowania systemu Geobear ugięcie torów zostało zredukowane nawet o 44% – co było wymaganiem stawianym przez klienta, aby linia mogła pracować z regulaminową prędkością.

Żywotność obiektu została przedłużona nawet o 15 lat, a program został zrealizowany w krótkim czasie, co skróciło okres obowiązywania ograniczeń prędkości linii i opóźnień związanych z konwencjonalną wymianą.

Po zakończeniu iniekcji ściśle współpracowaliśmy z firmą Amey i zainstalowaliśmy nowe płyty podbudowy wraz z betonowymi szwami, co spowodowało znaczną poprawę i przywrócenie jakości torów (tj. usunięcie istniejących usterek torów).

Network Rail przeprowadziła niezależne pomiary i określiła ilościowo poziom poprawy ugięcia torów.

Projekt ten został nominowany do finału konkursu 2022 Ground Engineering Awards.

Skontaktuj się z nami!

Umów się na wizytę konsultacyjną z badaniem geotechnicznym.
Zadzwoń: 885 804 600 (działamy w całej Polsce).

Możesz też krótko opisać swój problem, korzystając z formularza.

  • To pole jest używane do walidacji i powinno pozostać niezmienione.