W szybko rozwijającej się dzielnicy Odolany na warszawskiej Woli, projekt rozbudowy ulicy Jana Kazimierza przez firmę STRABAG jest kluczowym elementem modernizacji infrastruktury miejskiej. Ulica, która przebiega przez dawne tereny przemysłowe, została poddana gruntownej przebudowie, odpowiadając na rosnące potrzeby transportowe mieszkańców i usługodawców  w okolicy. Jednakże podczas prowadzenia prac inżynierowie generalnego wykonawcy natrafili na poważne przeszkody –  rozluźnienia gruntu pod istniejącą konstrukcją drogi, dochodzące nawet do kilku metrów głębokości, prawdopodobnie będące pozostałościami po budowie starego kolektora ogólnospławnego znajdującego się około 8 metrów poniżej poziomu jezdni.

Aby rozwiązać te problemy i uniknąć dalszych komplikacji, generalny wykonawca – firma STRABAG, zaangażował specjalistów z firmy geotechnicznej Geobear, aby dzięki innowacyjnym metodom wzmacniania podłoża, wykonali wzmocnienie słabych warstw gruntu i umożliwili szybkie wznowienie prac drogowych.

 

Przebudowa ulicy Jana Kazimierza jest kluczowym elementem transformacji Odolan z dawnej dzielnicy przemysłowej w prężnie rozwijającą się strefę mieszkalno-komercyjną. Projekt nie polega tylko na odnowieniu nawierzchni, ale ma na celu kompleksową modernizację infrastruktury głównej arterii dzielnicy. W ramach prac przewidziano m.in. nowe chodniki, ścieżki rowerowe, przejścia dla pieszych oraz reorganizację miejsc parkingowych, a także uspokojenie ruchu w celu poprawy bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów.

Nowe systemy oświetlenia, w tym dedykowane oświetlenie skrzyżowań, oraz dodatkowe nasadzenia zieleni miejskiej poprawią zarówno funkcjonalność, jak i estetykę. Zmiany te mają na celu zarządzanie rosnącym ruchem w dzielnicy oraz wsparcie dalszego rozwoju urbanistycznego, tak aby ulica Jana Kazimierza spełniała wymagania dynamicznie rozwijającej się na Odolanach społeczności. 

Napotkane słabe grunty utrudniają realizację projektu

Podczas prac przy przebudowie pasa drogowego inżynierowie STRABAG napotkali poważny problem. Powstałe nagle zapadliska ujawniły miejsca, gdzie nawet do kilku metrów pod poziomem drogi znajdowały się pokłady bardzo słabych, nienośnych gruntów nasypowych. To spowodowało zatrzymanie robót i bardzo pilną potrzebę naprawy podłoża przed ich wznowieniem.

Testy dynamiczne wykazały, że problem nie zagęszczonych gruntów jest znacznie poważniejszy niż początkowo przewidywano. Pod powierzchnią drogi znajdowało się osiem metrów wyjątkowo słabych nasypów, a sytuację pogarszał ponad stuletni murowany system kanalizacyjny znajdujący się około dziesięciu metrów pod powierzchnią drogi.

Problem trzeba było rozwiązać w trybie natychmiastowym, tak aby umożliwić kontynuowanie prac drogowych i dotrzymać napiętych terminów realizacji. Z drugiej strony naprawa musiała być wykonana na tyle skutecznie, żeby zapewnić nośność drogi i zabezpieczyć jej konstrukcję na kolejne dziesięciolecia użytkowania. 

 

 

Wsparcie inżynieryjne

Generalny wykonawca – firma STRABAG zdawał sobie sprawę z pilnej potrzeby rozwiązania problemu i poszukiwał szybkiego oraz skutecznego rozwiązania. Firma Geobear, od dziesięcioleci znana z technologii iniekcji geopolimerowych, okazała się idealnym partnerem do tej krytycznej interwencji. 

„Słabe podłoże zagrażało harmonogramowi całego projektu, a stuletnia kanalizacja tylko pogarszała problem. Zamknięcie drogi nie wchodziło w grę z powodu jej znaczenia dla lokalnego ruchu. Braliśmy pod uwagę różne technologie, jednak projekt wymagał rozwiązania, które pozwalało szybko zagęścić podłoże, bez zakłócania ruchu na jedynym otwartym pasie.” mówi Dawid Janulewicz, Kierownik Robót Drogowych W STRABAG.

„Musieliśmy działać szybko i skutecznie, aby wykonać naprawy bez wpływu na funkcjonowanie działającego pasa drogi.” wyjaśniał Oskar Nojszewski, dyrektor handlowy w Geobear Polska. „Zakończyliśmy nasze prace w zaledwie trzy dni. Prace dostosowaliśmy do lokalnych warunków na miejscu i napiętego harmonogramu STRABAG, co pozwoliło kontynuować projekt bez większych zakłóceń w ruchu.”

Rozwiązanie miało na celu wzmocnienie ośmiu metrów słabego gruntu poprzez iniekcje geopolimeru, który skonsolidował i wzmocnił podłoże. Szybkość i brak uciążliwości wykonanych prac były kluczowe dla utrzymania harmonogramu projektu. Technologia geopolimerowa pozwoliła na uzyskanie wymaganych parametrów w krótkim czasie. 

“W sektorze budownictwa infrastrukturalnego najważniejsze dwie rzeczy to bezpieczeństwo i prędkość wykonania, i my te warunki spełniamy.” dodaje Oskar Nojszewski.

Dwa miesiące później Geobear ponownie przeprowadził stabilizację gruntu za pomocą iniekcji geopolimerowych na kolejnym odcinku przebudowy drogi, na którym wystąpił podobny problem.

Skontaktuj się z nami!

Umów się na wizytę konsultacyjną z badaniem geotechnicznym.
Zadzwoń: 885 804 600 (działamy w całej Polsce).

Możesz też krótko opisać swój problem, korzystając z formularza.

"*" oznacza pola wymagane

To pole jest używane do walidacji i powinno pozostać niezmienione.