Port lotniczy Warszawa-Modlin. Wzmocnienie posadowienia drogi kołowania samolotów.
Obiekt
Port Lotniczy Warszawa-Modlin. Najszybciej rozwijające się lotnisko w latach 2014-2017. Sieć tras lotniska obejmuje 36 kierunków i wciąż dochodzą nowe. W 2017 roku lotnisko obsłużyło ponad 2,5 mln pasażerów.
.
Wyzwanie
Wzmocnienie posadowienia konstrukcji drogi kołowania samolotów (taxiway). Prace mogły być wykonywane jedynie w czasie nocnej przerwy technicznej, trwającej zaledwie kilka godzin. O poranku pas musiał być gotowy dla startujących samolotów.
Zaproponowane rozwiązanie
Wykonane przez nas kontrolowane iniekcje geopolimerowe pozwoliły wzmocnić grunt na obszarze zagrożonym osiadaniami. Zastosowana technologia pozwoliła na związanie i skonsolidowanie słabego gruntu oraz na wypełnienie powstałych pod podbudową drogi pustek lub kawern.
Dodatkowo, dzięki właściwościom hydroizolacyjnym geopolimeru grunt jest chroniony przed potencjalnym wzrostem wilgotności i upłynnianiu się. Cały proces iniekcji, pęcznienia materiału oraz podnoszenia się konstrukcji pasa kontrolowany był z milimetrową precyzją za pomocą laserowych przyrządów geodezyjnych.
Prace zostały wykonane w nocy, tak, aby nie kolidowały z normalnym funkcjonowaniem lotniska, w ciągu zaledwie 3 godzin. Materiał Geobear osiąga 95% charakterystyk wytrzymałościowych w czasie 15 minut po zakończeniu iniekcji i po takim czasie jest w stanie przenieść pełne robocze obciążenia, tzn. jest gotowy do pełnego użytkowania.
Badania przeprowadzone przez Instytut Techniczny Wojsk Lotnicznych po wykonaniu prac naprawczych potwierdziły znaczną poprawę nośności podłoża oraz rozwiązanie problemu osiadania konstrukcji pasa.
Korzyści klienta
• Wyjątkowo szybki czas naprawy: zaledwie 3 godziny!
• Brak zakłóceń w pracy lotniska: prace zostały wykonane w nocy, a po 15 min. powierzchnia była gotowa do normalnego użytku.
• Innowacyjna technologia, nieporównywalna do alternatywnych metod:
– bez konieczności zamykania ruchu na lotnisku na czas naprawy
– bez potrzeby zmian w rozkładach lotów
– bez utrudnień dla pasażerów
– bez wykopów i wprowadzania ciężkiego sprzętu budowlanego i niszczenia starej nawierzchni
• Małoinwazyjna metoda: przewierty o średnicy 12 mm minimalnie naruszają powierzchnię, sprawiając, że po zakończeniu iniekcji i osiągnięciu przez materiał swojej wytrzymałości nawierzchnia jest bardzo szybko gotowa do użytku.
“W przypadku naprawy takich obiektów, jak lotniska, które muszą funkcjonować nieprzerwanie, kluczowym czynnikiem są rozwiązania niepowodujące zakłóceń w ruchu pasażerskim i samolotowym. Oraz sam czas naprawy. Wielomiesięczne remonty z użyciem ciężkiego sprzętu budowlanego, zrywanie nawierzchni, czy wykopy są niedopuszczalne z uwagi na swoją uciążliwość.
Wybraliśmy firmę Geobear, która zaproponowała szybką i nieinwazyjną metodę iniekcji geopolimerowych. W dodatku, biorąc też pod uwagę koszty tradycyjnych napraw, było to zdecydowanie tańsze Prace zostały przeprowadzone w nocy, tak aby nie utrudniały normalnego funkcjonowania lotniska. Co więcej, naprawa powierzchni została przeprowadzona w ciągu zaledwie 3 godzin, a remontowana nawierzchnia była gotowa do eksploatacji w ciągu 15 min.
Iniekcje geopolimerowe Geobear to absolutnie innowacyjna metoda remontów infrastuktury i obiektów publicznych: prace naprawcze są przeprowadzane w ekspresowym tempie, bez zatrzymywania ruchu, bez zakłóceń w normalnym użytkowaniu.”
Maria Jóźwiak
OAT Sp. z o.o.