Obiekt

Międzynarodowy Port Lotniczy Geneva Cointrin zbudowany na osuszonych bagnach. Przepustowość portu to 12 milionów pasażerów oraz 177 000 statków powietrznych. Przez lata samoloty zwiększały swoje obciążenia, co spowodowało że betonowe płyty tworzące skarpy miejsc postoju statków powietrznych ulegały dużym obciążeniom dynamicznym. Zróznicowane osiadanie, które doprowadziło do powstania zagłębień płyt i „stopni” między płytami, było niedopuszczalne, jeśli chodzi zarówno o bezpieczeństwo jak i wydajność portu lotniczego.

 

 

 

 

 

Wyzwanie

Płyty żelbetowe tworzące część powierzchni pasów startowych i miejsc postoju samolotów ulegały nierównomiernym osiadaniom pod ciężarem przemieszczających się samolotów, powodując niebezpieczne i niedopuszczalne róznice wysokości między płytami. Celem była stabilizacja i reniwelacja tych płyt.

 

 

 

 

 

 

 

Zaproponowane rozwiązanie

Za pomocą ręcznych wiertarek wykonano otwory o średnicy nieprzekraczającej 3 cm w rozstawie co 1-2 m. Geopolimer wstrzykiwano w stanie ciekłym, jednak juz w procesie rozszerzania, dzięki czemu w ciągu kilku chwil reakcja chemiczna spowodowała zwiększenie objętości o 10-15 razy w porównaniu ze stanem początkowym. Iniekcja geopolimeru trwała do momentu wypełnienia pustek i pełnego zagęszczenia naprawianego gruntu. Od tego momoentu kontynuacja wykonywania iniekcji spowodowałą podniesienie konstrukcji. Na nawierzchni, jednak w bezpiecznej odległości od obszaru wykonywania iniekcji umieszczono laserowe poziomice będące w stanie wykrywać milimetrowe ruchy płyt. W ten sposób z dużą dokładnością przywrócono odpowiednią płaskość.

 

 

 

 

 

Korzyści klienta

Prace związane z wykonaniem iniekcji wymagały czasowego wydzielenia niewielkich obszarów, umożliwiając jak najbardziej optymalne działanie portu lotniczego. Nie spowodowały zakłoceń w codziennej działalności. Iniekcje geopolimerowe to innowacyjna technologia, nieporównywalna do metod tradycyjnych. Ich dużym atutem jest mała  inwazyjność oraz szybki czas naprawy.