Obiekt

Obiektem, na którym prowadzone były prace był wiadukt w ciągu Drogi Krajowej nr 12, łączącej Radom z Piotrkowem Trybunalskim, nad torami PKP w miejscowości Podbór. Został on wybudowany w latach 50-tych jako żelbetowa rama. Długość całkowita obiektu wynosi niespełna 35 m. Przekrój poprzeczny obiektu tworzą cztery dźwigary belkowe o zmiennej wysokości stężone płytą pomostu. Kompleksowy remont obiektu odbył się w 2003 roku. 

Tym razem zostaliśmy zaproszeni do złożenia oferty i finalnego wykonania prac na przyczółkach wiaduktu przy użyciu iniekcji geopolimerowych. Prace te zleciła nam firma Warszawskie Przedsiębiorstwo Mostowe Mosty (na zlecenie głównego inwestora: Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad). Roboty specjalistyczne zostały wykonane na podstawie projektu opracowanego przez biuro projektowe PONDUS.

 

 

Wyzwanie

Problemem, który występował podczas eksploatacji obiektu i prowadził do pilnej oraz jak najmniej inwazyjnej naprawy było nadmierne osiadanie nasypu za przyczółkiem. Spowodowało ono przemieszczenie urządzenia dylatacyjnego aż o 30mm a tym samym prowadziło do jego uszkodzenia. Dodatkowo wody opadowe i roztopowe uszkadzały konstrukcję, powodując zacieki i korozję zbrojenia elementów żelbetowych. Obiekt ten na co dzień jest obciążony dużym ruchem samochodów osobowych i ciężarowych, które z czasem powodują degradację nasypu. 

Zaproponowane rozwiązanie

Nasze prace polegały na wprowadzeniu iniekcji geopolimerowych w głąb nasypu mających wzmocnić go oraz wzmocnić stateczność oraz zapewnić dobre parametry wytrzymałościowe na kolejne lata użytkowania. Iniekcje stanowią nieuciążliwą i efektywną alternatywę dla tradycyjnych metod podbijania gruntów. Prowadzi ona do konsolidacji gruntu. W tym przypadku miało to na celu przywrócenie pełnej styczności spodniej przyczółka z położonym pod nim gruntem i wypełnienie wszelkich pustych przestrzeni, które się w nim znajdowały. Prace związane ze wzmocnieniem nasypu nie wymagały użycia ciężkiego sprzętu budowlanego oraz nie spowodowały naruszenia stanu środowiska naturalnego. 

Opinia Zleceniodawcy

Firma Warszawskie Przedsiębiorstwo Mostowe Mosty podjęła się tego zadania we współpracy z firmą Geobear. Wzmocnienie nasypu z zastosowaniem iniekcji geopolimerowych bezpośrednio pod żebrami płyty przejściowej, w znaczący sposób ograniczy czas przeznaczony na wprowadzane ograniczenia w ruchu kołowym, a tym samym skróci czas samej inwestycji. Naszym celem jest prowadzenie robót, tak aby były one jak najmniej uciążliwe dla uczestników ruchu i jak najmniej ingerowały w system komunikacyjny. W standardowym podejściu, naprawa dylatacji wymagałaby wprowadzenia ruchu wahadłowego na minimum trzy miesiące, znacząco utrudniając komunikację.

Nasze prace zawsze wykonujemy zgodnie ze sztuką budowlaną, starając się wykorzystywać nowoczesne i nowatorskie rozwiązania, chroniąc środowisko naturalne oraz starając się jak najbardziej oszczędzić czas każdego uczestnika ruchu.

inż. Andrzej Kuryłowicz
Warszawskie Przedsiębiorstwo Mostowe Mosty  Sp. z o.o.