Obiekt
Budowa II linii metra w Warszawie to jeden z najbardziej złożonych projektów infrastrukturalnych w Polsce. Ostatni etap prac realizowany był w zachodnich dzielnicach Warszawy, w gęsto zabudowanym obszarze miejskim, co wiąże się z dużymi wyzwaniami geotechnicznymi i organizacyjnymi. Generalnym wykonawcą inwestycji jest firma Gulermak, która odpowiada za cały proces budowy, w tym prace przy użyciu tarczy drążącej TBM.
Wyzwanie
Projekt charakteryzował się złożonymi warunkami gruntowo-wodnymi. Do głównych wyzwań należały:
- Wysoki poziom wód gruntowych.
- Precyzyjna synchronizacja prac związanych z harmonogramem tarczy TBM
- Prace w głębokim wykopie i ograniczonej przestrzeni roboczej.
Rozwiązanie
W odpowiedzi na wyzwania geotechniczne, Gulermak nawiązał współpracę z firmą Geobear, specjalizującą się w technologicznych rozwiązaniach iniekcyjnych do stabilizacji gruntu i uszczelnień. W ramach współpracy firma Geobear wykonała iniekcje geopolimerowe w celu ograniczenia napływu wody gruntowej. Został także wzmocniony grunt zarówno w obrębie wejścia i wyjścia tuneli do obiektów stacyjnych, jak i w lokalizacjach znajdujących się na trasie tunelu.
Zastosowanie tarczy TBM wymaga ogromnej elastyczności operacyjnej – wykonawca musi dynamicznie reagować na postęp prac pod ziemią. Rozwiązania Geobear umożliwiały płynne kontynuowanie prac tunelowych.
Korzyści dla Klienta
- Aktywne wsparcie polegające na projektowaniu rozwiązań technicznych w koordynacji z wykonawcą oraz ich bezpośrednie wdrażanie przez zespół Geobear.
- Ograniczenie napływu wody w lokalizacjach tego wymagających.
W tego typu inwestycjach istnieje wiele wyzwań technologicznych, do których należą m.in. wzmocnienie struktury gruntu czy ograniczenie napływu wód gruntowych do budowanych obiektów podziemnych.
Dlatego podczas realizacji ostatniego odcinka drugiej linii metra wielokrotnie realizowaliśmy z firmą GEOBER roboty związane z napływem wody gruntowej, wzmocnieniami gruntu oraz przy zabezpieczeniu pracy tarczy wiercącej podczas jej wchodzenia i wychodzenia ze stacji metra.
Dawid Gumiński, Technical Manager, Gulermak
Podsumowanie
Współpraca Gulermak i Geobear przy budowie II linii metra w Warszawie to przykład efektywnego połączenia nowoczesnych technologii z doświadczeniem inżynieryjnym. Działania Geobear miały kluczowe znaczenie w zapewnieniu ciągłości prac i spełnieniu rygorystycznych wymogów technicznych, co umożliwiło realizację jednego z najbardziej ambitnych projektów geotechnicznych w Polsce.
Obejrzyj video